EUROPEAN SPACE EDUCATION RESOURCE OFFICE

A collaboration between ESA & national partners

Vzdělávací kancelář Evropské vesmírné agentury

Mise X: Trénuj jako astronaut je bezplatný vzdělávací program zaměřený na poznávání vesmíru, lidského těla a přírodních věd. Děti se během mise stávají astronauty. S pomocí připravených metodik děti procvičují stejné svaly jako jejich skuteční kolegové ve vesmíru a osvojují si dovednosti, které jsou nezbytné pro přežití v kosmu. Cílem celé mise je vést žáky k aktivnímu životnímu stylu, zdravé výživě a pohybu. Primárně cílí na děti od 8 do 12 let. Aktivity však mohou být upraveny i pro ostatní věkové kategorie. Aktivity je možné plnit v běžné školní výuce, v družině, v kroužcích i ve volném čase.

Program je mezinárodní a běží vždy od ledna do května. Cílem je pomoci dojít Astronautovi Charliemu až na Měsíc. Týmy za splněné aktivity získávají body, kde každý bod je jeden kilometr na Charlieho cestě. Získané body se nahrávají na webovou stránku www.trainlikeanastronaut.org (zatím neaktivní). Na ní rovněž naleznete řadu videí a podpůrných materiálů, které vám pomohou děti motivovat k úspěšnému dokončení Mise X. Učitelé mohou na webu využít fóra, přes které lze nalézt inspiraci od kolegů z celého světa.

Co je potřeba k zapojení do programu? 

  • Třída = posádka žáků na prvním stupni ZŠ (po domluvě lze tento věk i upravit)
  • Tělocvična a případně školní laboratoř
  • Možnost strávit tréninkem 10–15 hodin během 8 týdnů Mise-X, i méně
  • Podávat krátké zprávy o splněných cvičeních 

Jak se přihlásit?

Letos bude přihlašování probíhat na webových stránkách projektu (zatím neaktivní). Naše kancelář vám po registraci poskytne všechny potřebné pracovní listy k jednotlivým aktivitám, ve kterých jsou podrobně popsány tréninky a jejich vztah ke skutečnému výcviku astronautů. Více informací najdete na webových stránkách mise nebo na anglické facebookové stránce. Pokud ani zde nenaleznete hledané informace, prosím, napište nám!

Připojte se a pomožte Charliemu na Měsíc! STARTUJEME 21. 1. 2019!

Trénink mladých astronautů na základní škole v Zadní Třebani

 

Stručný popis jednotlivých tréninků: 

SPORTOVNÍ DISCIPLÍNY V TĚLOCVIČNĚ

  • Síla posádky - trénink síly (dřepy a kliky)

Když zvedáte jakoukoliv věc z podlahy, vstáváte z postele, nebo se ohýbáte pod lavici, používáte svaly horní i dolní části těla. Takové aktivity vám pomáhají udržet silné svaly a kosti. V tomto tréninku budete dělat kliky a dřepy pro rozvoj a posílení kostí a svalů horní a dolní části svého těla.

  • Měsíční chůze – trénink koordinace (chůze po čtyřech, „medvědí“ a „krabí“ chůze)

Vyzkoušíte si „medvědí“ a „krabí“ chůzi, zlepšíte svou svalovou sílu i koordinaci horní a dolní části svého těla.

  • Vyskoč na Měsíc – trénink fyzické vytrvalosti (skákání přes švihadlo)

Cvičení se švihadlem zlepšuje práci srdce a krevního oběhu, a zvyšuje tělesnou vytrvalost. Kosti se posilují, i když cvičíte jen s využitím své vlastní váhy – především při běhu a skákání. Postupně se posiluje srdce a svaly, a vy vydržíte pracovat, cvičit a běhat déle, aniž byste se cítili unavení.

  • Pevné tělo astronauta – trénink břišních svalů (sklapovačky a kliky)

Cviky velitele Cruncha (Kapitánův zdvih) a pilota Planka (Pilotovo prkno) zpevňují břišní a zádové svaly. Ty pracují při většině fyzických aktivit společně – při sedání, vstávání, lehání, zvedání předmětů, ale i v okamžicích, když je tělo téměř v klidu. Velmi je potřebujeme při nošení těžkých břemen – třeba školních tašek.

  • Kontroluj svojí misi! – trénink rovnováhy (chytání míčků na jedné noze)

K trénování rovnováhy a prostorové orientace budete házet a chytat míček vestoje na jedné noze. Dobrá rovnováha a prostorová orientace je důležitá při běžné chůzi, při tanci, potápění, atletice, skateboardingu, bowlingu, lyžování, při jízdě na kole nebo skákání na trampolíně.

  • Pohybový astro-kurz – trénink hbitosti (překážkový běh s kužely)

Mnoho každodenních aktivit vyžaduje tělesnou hbitost. Své pohybové schopnosti budete trénovat běháním mezi kužely.

  • Výstup na marsovskou horu – trénink rovnováhy a koordinace (aktivity na tělocvičném žebříku)

Mnoho denních aktivit včetně obyčejné chůze po schodišti vyžaduje dobrou koordinaci pohybů a rovnováhu. Během tohoto tréninku budete lézt a šplhat po tělocvičném žebříku (žebřinách) s cílem zlepšit svůj smysl pro rovnováhu a koordinaci pohybů.

  • Souboj s gravitací – trénink prsních a zádových svalů (dřepy a skoky s míči, házení míčů)

Zatímco hmota je všude ve vesmíru, na Zemi nebo na Měsíci, Marsu či Slunci stejná, hmotnost se bude měnit v závislosti na tom, kde se s míčem pohybujeme. Budete cvičit s míčky různých velikostí a hmotnosti, a tím simulovat gravitační podmínky ve vesmíru a na různých planetách.

  • Kosmický rokenrol – trénink rovnováhy a koordinace pohybů (kotrmelce, salta, protahovací cviky)

Budete napodobovat astronauty, kteří jsou vzhůru nohama, a provádí akrobatické cviky. Kotrmelce zlepší koordinaci pohybů vašeho těla, jeho pružnost a rovnováhu. Posílíte tím zádové a břišní svaly a svaly na nohou.

 

 

SPORTOVNÍ DISCIPLÍNY VENKU

  • Cesta na základnu – trénink vytrvalosti (chůze až na 1600 metrů)

Pokud chodíte po obchodním centru, procházíte muzeum nebo les, či jen chodíte z domova do školy a zpět, pomáháte udržovat své svaly, srdce a plíce v dobré kondici. Trénink vytrvalosti lze realizovat pouze v případě vhodných meteorologických podmínek, možno také nahradit například bruslením.

  • Kosmický cyklista – trénink svalů nohou (jízda na kole – 3 km)

Jízda na kole přispívá k posílení srdce, cév a plic, zvyšuje vytrvalost, pocvičuje svaly na nohou a zlepšuje rovnováhu a koordinaci pohybů. Při cyklistice poznáte nová místa v okolí svého bydliště a ušetříte životní prostředí, protože nebudete spalovat žádný benzín. Jedná se o mimoškolní aktivitu. Venkovní jízdu je možné nahradit například rotopedem.

 

 

DISCIPLÍNY VE TŘÍDĚ

  • Rychlostí světla – trénink reakcí (reakce oko-ruka, chytání pravítka)

V případě nečekaných událostí je potřeba umět rychle zareagovat. Zkrácení reakční doby „oko-ruka“ se dá natrénovat častým cvičením a zvýšenou soustředěností. Budete měřit čas vaší reakce při chytání pravítka, procvičovat koncentraci a zlepšovat svojí reakční dobu.

  • Stavba základny – trénink obratnosti (skládání puzzle se ztíženou manipulací)

Budete rychle a správně skládat puzzle, abyste si procvičili obratnost a koordinaci pohybů. Stejně jako astronauti budete mít na rukou rukavice. Zručnost a správná koordinace pohybů rukou, je důležitá při práci ve volném kosmickém prostoru.

 

 

VĚDNÍ DISCIPLÍNY

  • Objevuj a poznávej (aerobní cvičení, měření tepové frekvence před zátěží a po zátěži)

Cvičení je důležité pro udržení zdravého kardiovaskulárního systému, pevných kostí a silných svalů. Existují dva typy cvičení – aerobní a anaerobní. Aerobní a anaerobní cvičení se vzájemně kombinují, obě jsou velmi důležitá pro lidské tělo.

  • Energie pro astronauty (pyramida zdravé výživy, zjišťování nutričních hodnot potravin, energetická a kalorická spotřeba, návrh jídelníčku)

Astronauti potřebují vyváženou stravu, která splňuje energetické a zdravotní požadavky pro pobyt ve vesmíru. Odborníci na stravování v kosmických agenturách studují výživové potřeby astronautů a podle toho jim sestavují jídelníček.

  • Nepřítel tuk (nutriční vyvážení jídla, „viditelný“ a „neviditelný“ tuk v jídle)

Vyvážená strava obsahuje dostatečné množství vlákniny a živin (sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálů). Tuk je ve větším množství nevhodný. Sledujte informace o tucích na obalech potravin a vytvořte seznam těch vhodných a nevhodných. Jídlo by také mělo poskytnout odpovídající množství energie a dostatečné množství vody.

  • Životodárná voda (hydratace a dehydratace organismu)

Které potraviny a nápoje zajišťují dobrou hydrataci organismu, které naopak způsobují dehydrataci? Kolik tekutin by měl člověk vypít? Dehydratace neboli nedostatek vody v lidském organismu může představovat problém u dospělých i dětí. Vzhledem k tomu, že naše těla jsou tvořena z 50 až 70 % vodou, je nezbytné pít dostatečné množství tekutin, aby naše tělo bylo v optimálním stavu.

Autor Jan Spratek SCIENCE IN - education specialist

Zobrazit profil autora